شرایط ادعای خسارت
بیمه نصری

شرایط ادعای خسارت؛ وظایف و تعهدات بیمه گر و بیمه گذار

برای این که ادعای خسارت معتبر باشد و به عبارتی قابل قبول برای شرکت بیمه باشد باید شرایطی که در این متن تشریح می‌کنیم برقرار باشد در ضمن، بعد از وقوع حادثه، بیمه گذار وظایفی دارد که باید آن هارا انجام دهد تا بتواند ادعای خسارت داشته باشد.

پس از مطالعه این متن، از وظایف بیمه گر و بیمه گذار برای ادعای خسارت و بعد از حادثه مطلع می‌شویم.

حتما بخوانید: اصطلاحاتی که قبل از خرید بیمه نامه باید بدانیم

شرایط قانونی ادعای خسارت چیست؟

برای اینکه ادعای خسارت معتبر باشد، بیمه گذار باید:

۱- ثابت کند خطر تحت پوشش، به وقوع پیوسته است. برای مثال، بیمه گذار به طور مستقیم به علت وقوع خطری که تحت پوشش بیمه نامه بوده، دچار زیان شده است. این امر معمولاً با تکمیل فرم خسارت صورت می‌پذیرد.

۲- شواهد و مدارکی در زمینه میزان خسارت مالی ارائه نماید. این شواهد و مدارک می‌تواند رسید خرید، هزینه تعمیر و موارد مشابه باشد.

اگرچه اثبات خسارت برعهده بیمه گذار است، اما این وظیفه بیمه گر است که ثابت کند خسارت وارده جز استثنائات بیمه نامه یا متقلبانه بوده است. در غیر این صورت باید خسارت را پرداخت کند.

مسئولیت های بیمه گر در فرآیند پرداخت خسارت

  • بیمه نامه در زمان وقوع خسارت معتبر بوده و منقضی نشده باشد
  • موضوع خسارت دیده همان باشد که در بیمه نامه قید شده است
  • خطر، تحت پوشش بیمه نامه بوده است
  • بیمه گذار اقدامات قابل قبولی برای کاهش خسارت به عمل آورده است
  • شرایط و تعهدات بیمه نامه برقرار است
  • اصل حد اعلای حسن نیت رعایت شده است
  • خسارت مشمول استثنائات بیمه نامه قابل پرداخت نیست
  • ارزش واقعی خسارت قابل قبول است

در غیر اینصورت اگر شرایط بیان شده، برقرار نباشد یا بیمه گر بتواند تقلب را ثابت کند، ادعای خسارت معتبر نیست.

جالب است بدانید، سرمایه بیمه برای جبران خسارت ازکجا تأمین می‌شود؟

برای گرفتن مشاوره رایگان و خرید بهترین بیمه از معتمدترین نمایندگی با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *